• iselinbst

• Instagram
  • Camping galskap

Hei hei!

Det er jo allerede sommerferie, og vi hadde egentlig ikke store planene i år. Vi tenkte at siden vi hadde Paris turen, så skulle vi bruke sommeren på huset. Vi visste vi skulle en tur til Kristiansand med Kim sin familie da, men den var allerede ferdig planlagt av de andre.

Nå har Madelen mast en del om at hun vil på telt tur, og det er noe vi aldri skulle gjøre. Kim er helt i mot det (det er han i grunn enda), men alt for ungene. Jeg er litt mer midt i mellom, og syns det er gøy å teste noe nytt. Da jeg begynte å søke rundt, så syns jeg det ble bedre og bedre. Jeg leste om luxuscamping og store telt, og tenkte av dette måtte være noe for oss.

Jeg har søkt rundt på hele nettet etter rimelige store telt, fordi de store teltene er jo ofte dyre. Vi har tenkt at dette skal være en billig ferie, så da kan vi ikke invistere i et telt i 10 000 kr klassen liksom. Jeg har funnet noen telt da, og bestillte like gjerne hjem 3 ulike telt.. hehe, ja, det er vel galskap. Jeg tenker at jeg vil se pakningene i virkeligheten, og teste hvilket som passer best i bilen. Vi skal så klart bare ha et telt, men det er vanskelig å bestemme seg.

Dette er fra Jysk, og kostet ikke mer enn 2000 kr. Jeg leste litt rundt, og det ble beskrevet som et bra telt i budsjettklasse.

Dette er et Grand Canyon telt, og er det dyreste. Jeg har ikke lest noe om det, men jeg syns det virket greit.

Dette er et Coleman telt, og jeg syns det virket utrolig kult. Litt utenom det vanlige, men det har vunnet priser (tent of the year 2015). Det negative er at det er bare et rom (det kan deles i to, men på en litt upraktisk måte).

Når jeg først har begynt å planlegge noe så får jeg helt dilla. Jeg tenker alt for mye på den ene tingen, og klarer ikke fokusere på annet. Vi skal ha med oss tykke lufmadrasser, elektrisk kjølebag, stoler og annet campingutstyr. Det blir spennende å se om vi får plass i bilen, det blir nok litt øvelses pakking på forhånd tror jeg.

Turen vår går nok først til Strømstad (på Daftø camping viss det er plass), der blir vi 3 netter. Etter dette reiser vi til Kristiansand, og tilbringer 5 dager i hytte på en camping der. Siste delen er med resten av slekten også.

Er det noen som har campet med unger før? Noen tips?

Hvor skal dere i sommer?

Tips - Reise med barn

Nå begynner jeg etter hvert å få teken på det å reise med barn, enten det er fly eller bil. Vi har faktisk vært ute å flydd med ungene minst en gang i året siden Madelen var baby. Første gangen gruet vi oss veldig, det var jo noe vi aldri hadde gjort før, og Madelen var bare 6 måneder. Det ble gjort en del undersøkelser på diverse pakkelister osv før vi reiste, og jeg har funnet nye smarte ting som er greie å ha med etter hver tur. Vi reiste jo til Japan i fjord sommer med to små, og etter det føler jeg at nå klarer vi dette fint. Med rette utstyret i vesken og kofferten så går det meste.

Det er jo veldig mye man skal huske, men jeg tenker å komme med noen små tips jeg må ha med på turer. Klær, bleier og febermåler vet jo alle at man trenger.

Til flyturen;

- ipad!!! Herremin, jeg er glad vi har to ipader. Jeg pleier alltid rydde skikkelig opp på dem, og lade dem helt opp før en flytur. Last ned nye spennende spill rett før avreise, så har ungene noe å gjøre en god del av flyturen (samme om de er 1 eller 7 år gamle).

- Nesespray. Det er veldig lite behaglig med dotter i ørene, og for min del så funker ikke det å tygge tyggis. Jeg har alltid med nesespray til både meg og barna.

- Kjeks/annet snacks. Jeg har alltid med noe spiselig i sekken, uansett om det er en kort flytur (som til Paris nå sist). Skal man på lange turer trenger man gjerne litt mer, og litt mer variert med. Det er jo ikke alt man får med gjennom tollen da, så skjekk opp i dette.

- Lypsyl og håndkrem. Det er ekstremt tørr lutf på fly, så en tur uten går ikke. Madelen har håndeksem, så hun sprekker opp så hun begynner å blø i tørr luft.

- Teppe. På lange flyturer så får man både teppe og pute, men på kortere turer så har de ikke alltid dette. Det kan bli ganske kaldt på et fly etter min mening, og et teppe gjør godt på de små (eller deg selv).

- Yoyo Babyzen vogn. Denne geniale vognen har vi alltid med oss. Den går som håndbagasje inn på flyet, og blir like liten som en stor veske. Jeg syns det er helt supert å kunne ha vogn helt til vi skal inn på flyet, og spesielt om det er mellomlandinger (der man ikke kan hente bagasje). Jeg vet det er hvertfall to merker til som har flyvogn, men jeg syns denne virker best. Den koster litt, men absolutt verdt pengene. VI har hatt med vår til både syden, Tokyo, Paris og mange andre småturer.

- Kamera. For de fleste er dette en selvfølge, men mange syns det holde med mobilen. For min del er kameraet noe som alltid må være med, og kommer alltid omtrent øverst på alle pakkelister. Det er ikke mange mobiler som tar gode nok bilder til at de får god kvalitet om de fremkalles.

I kofferten:

- Vakumposer. Vi er veldig flinke til å handle (eller vinne maaange bamser), og reiser ikke lenger uten vakumposer. Disse er geniale til alt fra kosedyr til skittentøy. Man bare ruller dem sammen, så er alt flatt. De selges mange steder, jeg har kjøpt både hos enklereliv og europris.

- Notatbok. Jeg skriver alltid ned alt jeg vil få gjort på dagene vi er borte, så slipper vi å sløse med ferien. Jeg har alltid klare adressene på forskjellige steder, og de viktigste butikene/stedene vi må på. Resturanter og lekeplasser er og noe jeg pleier skrive litt om i listeboken min.

- Reiseapotek. Når man har barn med seg er det alltid viktig å være sikker på at man har alt av medisiner ved sykdom. Jeg har alltid med alt jeg trenger får både magesyke og annet. Reiseforsikring er noe alle må skjekke opp før man reiser, det er viktig at den dekker om noen skulle bli syk.

- Reisepapirer. Jeg vet det er mange som reiser uten å skrive ut så mye. Jeg syns alltid det er greit å skrive ut alt om fly og hotell booking hjemme, sammen med transport informasjon.

- Leker. Før tok jeg alltid med leker i bagasjen, men jeg har etter hvert funnet ut at det ikke trengs. Det blir alltid kjøpt noe, uansett hvor man er. Jeg tar med et par små ting på flyet, og det holder i massevis (brukte ikke noe sist). Men skal man sitte 12 timer på et fly, så er det greit med litt variasjon på aktiviteter. Men skal man derimot til syden, så ta for all del ikke med bøtte og spade i kofferten, eller badedyr for den del.

- Når det kommer til klær og barn, så ta med mye. Er man til syden så har de som oftest vaksemaskin et sted på hotellet, så man kan vaske selv. Man går jo som oftest i badeklær mesteparten av dagen og, så man trenger ikke så mye. Er man i storby er det ikke på samme måte (så klart man man lete etter vaskeri, men det er ikke like lett med små barn.. spesielt ikke når man ikke kan språket). Vi vasket litt klær på hotellet i Tokyo, men det kostet ekstremt mye. Man betalte for hvert enkelt plagg, og vi brukte nok godt over 1000 kr på vasking av klær på to uker. Det som var greit var at når vi fikk det tilbake så var det finere enn når det ble kjøpt. Skjortene til Kim kom innpakket i forseglet plast. Men det jeg ville frem til er at om dere skal til storby med barn, ta med nok til 2 skift om dagen.

- Nan. Til dere som reiser med babyer som drikker nan, så vil jeg anbefale å ta med en del sånn ferdig pakker med nan. Disse er veldig greie når man er ute. Man kan jo ikke ta med bare dette, da blir en koffert full. Litt pulver og litt ferdig blandet vil jeg anbefale.

Det var de tipsene jeg kom på nå, og kanskje jeg fyller på mer om jeg kommer på mer. Man må jo pakke etter hvor i verden man skal, og etter hvor lenge man blir borte. Men når man reiser med barn, så ta heller med litt for mye av noe enn litt for lite.

#reisemedbarn #reise #mammablogg #tips

Paris turen 2015

Hei hei!

Nå har jeg fått somlet meg til å få bildene fra turen inn på pcen, så da kan jeg endelig få dele noen med dere. Vi hadde en super tur, men uten Kim så ble det så klart litt mer stress enn det ellers ville blitt. Jeg fikk ikke tatt så mange bilder som jeg ellers ville gjort, men en del ble det uansett.

Første dagen ble brukt på å utforske hotellet og Disney village. Vi bodde på et Disney partner hotel, så det gikk gratis busser hvert 15 minutt bort til Disney. Ungene var stor fornøyd med hotellet, for her var det både leker ute og inne. Jeg var ikke så imponert, og det første som møtte oss var utrolig dårlig betjening i resturanten på hotellet. Vi måtte spørre etter maten mange ganger før vi fikk den, for de glemte hele tiden noe. De slo og av Air conditionen fordi det var for kaldt ute mente de (dette er visst noe som er vanlig i frakrike), men vi svettet jo der inne.

Andre dagen vår reiste vi til Disney Land, og der ble vi hele dagen. Disney Land er jo et sted der man står i kø meste parten av tiden, men jeg elsker det likevel. Nå var vi i både Tokyo Disneyland og - Sea i fjord, og fikk ikke skrekken av det (selv om det var mye mer folk der). Både vi og ungene koste oss, og vi fikk med oss mesteparten av det vi skulle hvertfall.

Den tredje dagen reiste vi en tur inn i Paris. Planen var å gå opp i Eiffeltåret, men da vi kom frem fant vi ut at det fristet lite å stå i en time kø med ungene. Jeg har vært der før, og de andre fant ut at det holdt med å se opp for denne gang. Vi tok heller en sykkeltaxi opp til Champ Elysees, og gikk litt rundt der. Det eneste jeg skulle var på Sephora og Laduree, og det fikk vi gjort. Madelen var veldig trøtt og sliten, og de to minste fikk og fort nok av å sitte i vogn, så det ble ikke så lenge vi var der. Vi tok et stappfullt tog ut igjen til Disney, og gikk for å spise der.

Hvem som stilte seg rett bak Minato på bildet blir et mysterium, jeg la ikke merke til henne når jeg tok bilde, haha.

Den fjerde dagen tok vi turen til Disney Studios. Jeg ble i grunn ganske skuffet over dette, for jeg trodde det var like stort som Disney Sea, men det var veldig lite. Likevel så holdt det lenge for disse små, så de koste seg. Vi rakk å komme oss gjennom det meste, og Madelen tørte til og med å ta både spøkelseheis og berg og dalbane. Det stengte allerede klokken 18 her, så da reiste vi til hotellet og testet badebassenget, og pakket koffertene våre.

Fredags morning reiste vi hjem igjen, og vi sto opp allerede klokken 5 om natten. Både buss og flyturen gikk ganske bra (i motsetning til andre veien, da Minato klarte å gå under flysetet og klatre opp til dem bak + at han stakk av i sikkerhetskontrollen, så vaktene måtte hente han). Vi kom hjem trette og sultne etter en lang dag, jeg har faktisk aldri sett Minato spise så fort før (han ville ikke spise på flyplassen).

#mammablogg #reise #reisemedbarn #paris #disneyland

Pakking til Paris - Pakkeliste

Jeg har så vidt begynt på pakkeliste til vi skal til Paris. Siden det bare er 5 dager så burde det vel egentlig ikke kreve så mye planlegging, men jeg må jo så klart alltid gjøre mest mulig ut av det. Pakking og lister er jo noe jeg faktisk liker, men jeg har bare et problem; jeg tar med alt for mye. For jeg trenger vel 3 jakker til meg selv med på turen, spesielt når det er sånn 20 grader ute. Jeg kan vel innrømme at jeg er litt håpløs til tider, men jeg skal nok klare å velge en til slutt (kanskje to).

Er det noe jeg har glemt til flyturen?

Er det noe spesielt dere ville tatt med på en storbyferie?

#mammablogg #reise #paris #pakking #lister

Tokyo throwback

Nå nærmer det seg snart et år siden vi hadde vår beste ferie noen gang. Turen til Tokyo gikk over alle forventinger vi hadde. Jeg hadde aldri trodd det gikk an å bli forelsket i en plass, men Tokyo tok oss alle. Det er ikke tvil om at vi må tilbake, men først har vi litt penger å spare opp. Når alt av husbygging er ferdig, da kan vi begynne å tenke på ny tur til Japan. Vi hadde to uker der, men det er langt i fra nok. Vi fikk ikke med oss halvparten det det vi ville, og dette var trossalt bare i en by. Neste gang tenker vi å besøke en annen by i tillegg til Tokyo.

Her var vi kommet vel frem etter den 12 timers lange flyture. Vi var trette som bare det, men likevel holdt vi det gående i ca. 12 timer til etter dette.

Utsikten fra hotellrommet vårt i 25 etasje. Kan ikke klage på dette.

Shibuya Crossing. Jeg er sikker på at alle har hørt om dette stedet, eller i allefall sett på filmer og bilder.

Yoyogi parken var et fint avbrekk etter en travel dag. Her kunne ungene springe fritt, og vi kunne ta livet med ro.

Kiddy Land er en butikk både voksne og barn bør få med seg om de besøker Japan. Her er det 5(?) etasjer med leker. Det ligner det i London, men her får du alle de kjente japanske figurene.

Akihabara, utenfor AKB48 cafeen. Den ene dagen vi var her oppe hadde de faktisk konsert, så da fikk vi sett det på tv-tokyo om kvelden på hotellet. Det var jo litt stas da.

Minato nyter hotell frokost. Her var det virkelig snakk om utvalg, mye større enn noen andre hotell jeg har vært på.

Vi drakk Franky spesial cola til middagen på Sunshine City. Dette er et senter jeg vil anbefale å dra på med unger. Her er det flere "lekeland", Toysrus, akvarium og mange andre barnebutikker. En litt mer avslappet atmosfære.

Min første Crepe!

På toppen av Sunshine City fant vi disse søte små, sammen med alt det andre de hadde å tilby på akvariet.

I Ginza finner man den største Sanrio butikken i Tokyo, og denne var stor og altså. Madelen klagde ikke for å si det sånn. Det regnet noe voldsomt denne dagen, så jeg fikk ikke tatt bilder av mine favoritt butikker. Men Ginza er den plassen der det er store designer butikker på rekke og rad, i tillegg til at de har de vanlige som Zara, Hm osv.

Vi brukte en dag på Rappongi Hills. Jeg ble i grunn litt skuffet her, fordi jeg trodde det skulle være mange flere butikker. Det kan være det var det, og at det bare var vi som ikke fant frem. Men de hadde en god del bra barnebutikker her, og de elsker de skandinaviske merkene i Japan. Jeg klarte å svi an et par tusen her og tror jeg. De hadde og et observatorie, så vi fikk se på utsikten over byen.

Shinjuku Gyoen. En fantastisk plass å tilbringe første del av søndagen på.

Takeshita Dori (Harajuku street). Dette er et must på en søndag. Vi hadde to turer til denne gata her, og her er det jammen folksomt.

Guess where..

Tokyo Disneyland of course.

De fem siste nettene i Tokyo bodde vi på hotell på Odaiba.

Beste byen i verden! Kan noen svare meg på hvilket pariserhjul man ser i det fjerne? Kan det være i Chiba?

Disney Sea!

Utsikt fra hotellet på Odaiba. 25 etasje her og, så ikke noe å klage på.

Så klart vi måtte spise på Baratie (One Piece cafeen) før vi reiste hjemover til Norge.

Andre som har vært i Tokyo? Eller noen som ønsker tips/råd om noe?

#mammablogg #reise #tokyo #Japan #ferie #barn

Tokyo bilder - del 2

God kveld!

Jeg har nett funnet ut at jeg har helt glemt å dele resten av japan turen vår med dere. Jeg hadde jo tenkt å gjøre det et par dager etter at jeg delte del 1, men det har rett og slett gått fra meg. Nå fikk jeg ikke sånn veldig respons på forrige innlegg (så jeg regner med at det ikke er så mange av dere som har tenkt dere til Japan med det første), så da deler jeg bare noen bilder og skriver ikke så mye om nett det.

Tokyo Disney Land(o): Her var det jaggu mye folk altså.. faktisk aldri sett så mange på et sted, det var absolutt ikke sånn som dette når jeg besøkte Euro Disney i Paris. Dette er en opplevelse alle med barn og alle Disney fans må innom.

Tokyo Disney Sea: Dette ligger rett ved siden av Disney Land, og er like stort. Jeg likte meg best her, for det var ikke så fullt. Her slapp i stress, og gikk rundt å koste oss hele dagen. Det er ikke de samme figurene, så jeg anbefaler å reise til begge steder. Kanskje til og med sove på et av de tre disney resort hotellene (det vil vi gjøre et par netter neste gang).

Odaiba: Vi sov de 5 siste nettene på hotell på Odaiba. Dette er en liten øy, med maange attraksjoner. Her var det gå avstand til alt, og vi slappet av. Det var ikke mange folk i det hele tatt, og de som var var helst turister.

One Piece cafeen (Baratie) anbefaler jeg til alle å gå på. Man må ikke like anime for å være her, for jeg koste meg like mye som otakuene mine, hehe.

Med Venus Fort hadde de mange gøye ting å finne på. Det var både pariserhjul, spillehaller, Toyota senter og mange butikker.

Gundam statuen ble sett på mange ganger. Både natt og dag skulle de andre se på den, så jeg gikk noen ganger i forveien mot hotellet, hehe. Vi var og i Legoland. Det midterte bildet er hotellet vårt.

En av de mange spillehallene vi var innom. Så gøy!

Så om noen trenger ferie tips til neste år, så anbefaler jeg Japan på det sterkeste. Jeg har aldri følt meg mer hjemme noen steder. Folk sier borte bra men hjemme best, da har de ikke vært i Japan sier bare jeg.

Andre som har vært i Japan?

#japan #tokyo #Disney #odaiba #reise #ferie #asia #reisemedbarn #mamma #mammablogg #familie #barn #iselinbst

Tokyo Guide

Nå i dag tenkte jeg å lage et innlegg fra turen vi hadde til Tokyo, alt fra våre erfaringer, pluss/negativt, hotell, mat osv. Dette blir mine egne meninger, og andre kan så klart like helt andre ting og ikke være enig med meg.

_________________________________________________________________________________

Flyturen:

Vi reiste med SAS begge veier, og betalte litt over 15 000 kr for fly tur/retur.

Først og fremst vil jeg si at flyturen gikk bedre enn forventet. Vi startet med et bitte lite fly fra Bergen ? København, noe som ikke var noe god opplevelse. Jeg har aldri sett noe så lite, så jeg følte omtent jeg ikke fikk puste, i tillegg var Minato hysterisk fordi han måtte ha sele når vi skulle lande. Kim som er vant til sånne småfly når han skal på jobb, syns ikke det var noe problem.

I københavn rakk vi ikke noe mer enn å gå fra ene gaten til andre, så det ble litt travelt når vi hadde to små og bagasje å dra på. Da vi kom på flyet fra København til Narita airport ble ting bedre. Vi var så heldige at vi fikk en rekke med fire seter i midten, selv om Minato egentlig skulle sitte på fanget. Det var helt supert å ha så stor plass, og det gjorde turen mye lettere for oss. Det var så klart et par hissigbyger som kom fra Minato, men noe annet kan ikke forventes av en 1 åring som må sitte i ro i 12 timer. Maten der i mot var ikke noe å skryte av, og ungene spiste desverre omtrent ingenting de timene vi var der.

Hjem igjen fikk vi bare tre seter, det vi hadde rett på. Uansett gikk det ganske bra, og Minato sov vel ca. 6 av timene til sammen (til og med jeg klarte å sove et par timer). Det som var ganske skuffende denne gangen var at vi ikke fikk middag til Minato. De sa at det måtte forhåndsbestilles, men de hadde et tørt rundstykke til han. Vi ringte faktisk til SAS noen dager før vi reiste og spurte om vi måtte bestille mat, men dette trengte vi ikke sa de. Vi hadde med middagsglass til han uansett da, og så spiste han av alle oss andre sin mat. Men jeg syns det var ganske dårlig gjort, spesielt på en så lang flytur. Tenk om vi ikke hadde hatt noe med liksom..

Da vi kom til København var det 5 timer vente tid. Det å komme rett fra Tokyo til Køben var litt av et kultursjokk for oss. I Japan er alle super hyggelige og hjelpsomme, og så kommer vi tilbake til norden der alle føltes veldig frekke, sure og vi fant ingen som vil hjelpe. Det var hvertfall vanskelig å finne noen som jobbet der som gadd å hjelpe på flyplassen, og vi gikk faktisk fra person til person i en time før noen klarte å vise oss hvor barnevognene var.

Siste flytur gikk veldig fort, og begge barna sov hele veien. Det å komme seg ut av flyet med to sovende unger, en trillekoffert, to sekker, håndveske og taxfree poser var ikke like lett. Heldigvis fikk vi hjelp av flyvertinnene til å komme oss ut. Og når klokken var 2 på natten i norsk tid, da var vi kommet til farmoren og farfaren min som vi skulle sove hos. Da kan man lett si jeg var trett, etter 4 timer søvn på over 48 timer.

PicMonkey Collage

Hotell:

Det første hotellet vi bodde på heter Century Southern Tower Hotel, og ligger med kort gå avstand til Shinjuku. Dette var et hotell der alle rom er fra 20 etasje og oppover. Vi hadde et fint rom i 25 etasje, borte fra alt støy. Det var overraskende store rom, med tanke på at alle sier det er så små rom i Japan. Vi hadde toalett med spyling i rompen, shiseido såper i dusjen, tv med bra kvalitet, kjøleskap og mange andre kjekke ting på rommet. Frokosten var kjempe god, men det kostet penger å spise. Det var en god del resturanter på hotellet, og resepsjonistene kunne engelsk. Vi vasket litt klær på hotellet, og fikk de tilbake i forseglede poser og de såg helt nye ut (dette kostet litt, men vi trengte jo klær). Det var en liten kiosk i 20 etasje, så det gikk an å kjøpe seg litt frokost/kvelds uten å gå så langt. Treningsrommet på hotellet er vel det eneste jeg ikke syns var så bra, så om det er en av de viktigste tingene for deg så vil jeg ikke anbefale dere å dra her.

PicMonkey Collagelkøjl

De fire siste nettene sov vi på Grand Pacific Le Daiba, som ligger på Odaiba. Dette hotellet var og helt supert, og det var veldig lite negativt. Rommene og badene var omtrent like, hvertfall på innredning og type ting de hadde. Det var i grunn bare fargene på rommene som var ulike, og sengene på dette hotellet var hakket bedre for meg som liker myke senger. Noe vi ikke visste var at dette var en Good Neighbour hotel til Disney Resort, og det passet oss perfekt. Da fikk vi gratis buss til Disney Sea, så vi slapp taxi penger som vi betalte da vi var i Disney Land (som kom på nesten 1000 kr pga. vi reiste hjem seint om kvelden). Her var piccoloene veldig hjelpsomme, og hjalp med bagasjen opp på rommet og ned igjen. Det var og en amerikansk mann i informasjons skranken, så det var lett å få hjelp til diverse. Vi fikk ikke testet ut noen resturanter eller frokosten her, for vi hadde bare noen få dager. Men på kiosken på hotellet solgte de ferske croissanter, ostehorn og andre bakverk (noe som var veldig positivt for meg som ikke likte så godt den japanske maten). Jeg fikk heller ikke testet treningsrommet på dette hotellet, men Kim var veldig fornøyd med dette (men det kostet 60 kr dagen, da kunne man trene og bade i bassengene). Det negative her var at det var ikke fullt så reint over alt som på det andre, men rommene var i hvertfall skinnende rene uansett. Og røykerommet på dette hotellet var ganske lite, og det var bare et på hotellet som vi fant hvertfall (for de som røyker da.. man kan ikke røyke på gata i japan).

jkljgjklø

Transport:

I Tokyo finnes det mange transport muligheter, til alle tider av døgnet. Vi testet ikke ut noe mer enn buss, taxi og skyline en gang. Det gikk aller mest i taxi, rett og slett fordi vi ikke orket å stresse med vogn og to unger i de store folkemengdene på metro stasjonene. Skulle vi reist på et stramt budsjett hadde vi så klart tenkt litt mer over andre alternativer. Taxi var ca. halv pris av de norske, men likevel så er jo det mye dyrere enn tog eller buss. Vi tok buss både til og fra flyplassen da, men hadde det ikke vært for at det gikk direkte fra hotellet vårt når vi skulle reise hadde vi nok tatt taxi.
    Husk; om dere trenger maxitaxi, bestill dagen før (eller flere dager før).. de har visst ganske få av dem!

Mat:

Maten vil jeg klart si var det verste med hele turen. Når man reiser med to barn som ikke liker det samme, og når jeg i tillegg er super vand, da er det ikke lett. Det ble minst ett måltid på McDonalds hver eneste dag, og det er gale når Madelen roper; » der er macen», og Minato sier mat når han ser skiltene. Heldigvis var det en i omtrent hver gate, og vi fikk samlet inn alle lekene som finnes i barnemenyene, hehe.  Vi prøvde ut litt av hvert annet og da, og Kim som liker den type mat spiste både onigiri, Bento og sushi. Jeg ble helst superhappy når jeg såg noe som hadde biff eller hamburger, ellers tvinget jeg i meg nudler til frokost noen dager.
    Vi hadde veldig lyst å prøve ut sånn resturant med grill på bordet, men Minato skulle absolutt begynne med trassalderen rett før vi reiste, så hver gang vi skulle spise fikk han en eller annnen hissigbye. Litt kjipt om han hadde hoppet oppå grillen da.

Av dessert må dere virkelig prøve ut Crepe, som er pannekaker med diverse krem, sjokoladesaus, frukt og noen har is. Du kan velge mellom maange forskjellige. Dette er noe som er veldig populært der nede, og du ser folk over alt som spiser det. Vanlig kuleis er og utrolig god der nede, men softis er noe de ikke kan. De har mange gode (men veldig søte) bakverk rundt om på bakeriene, som melonbrød, pistasjbrød, boller med myyye sjokolade inni osv.

PicMonkey Collagemat

I neste innlegg skal jeg dele med dere hva vi gjorde på, hva jeg anbefaler osv.

Tokyo Bilderas - del 1

Da tenkte jeg å skrive litt mer om turen vår, og dele mange bilder. Det tok sin tid, for jeg hadde langt over 1000 bilder å gå gjennom. Jeg kommer ikke til å gå i noe store detaljer på hva vi gjorde på, for det virket ikke som det var noe interesse for det. Jeg vil likevel dele, mest for min egen del, så jeg kan se tilbake på bloggen senere.

02.06:
    Dette var dagen vi ankom hotellet vårt, så vi brukte tiden på å bli kjent i området rundt. Shinjuku var nærmeste nabo, så da var det her vi tilbrakte første dagen. Alt var enormt stort for oss første dagen, så vi fikk i grunn ikke gjort så mye. Det eneste som ble kjøpt var en skrubb til meg fra bodyshop, og vi spiste en ikke så god middag.

PicMonkey Collagemady

03.06:
    Vi reiste til Shibuya i dag. Jeg gledet meg veldig til dette, for jeg hadde hørt at dette var en super plass, og ikke minst hadde jeg hørt om det kule kjøpesenteret Shibuya 109. Jeg kan vel si at jeg ble litt skuffet her, for jeg fant absolutt ingenting å kjøpe. Alle japanske klær er bittesmå i str, så om du bruker XS her, så kjøper du M der. Så for meg som bruker M til vanlig slet litt mer. De hadde så klart vanlige butikker som Hm, forever21 osv, men i varmen og med to unger fristet ikke shopping så mye. Jeg er likevel glad vi reiste, for Shibuya Crossing er virkelig noe man må se, der er det virkelig folksomt.  Jeg prøvde å få et bilde, men det ble ikke så bra fra bakkenivå.

PicMonkey Collageshibuya

Etter et par timer i Shibuya, tok vi turen videre til Harajuku og Yoyogi parken. Det å spasere runt i parken, og se på alle de fine tingene er jammen hærlig. Når man er i en så stor by så er det ganske befriende å kunne slippe ungene løs for en stund og. Harajuku må virkelig oppleves! Her finner du alle de søte lolita kledde jentene, og andre unge fashionistaer. De har mange søte små butikker med alt mulig dill dall. De hadde til og en en McDonalds her og, så da ble det mat på oss.

PicMonkey Collageharajuku

Etter at det meste var stengt (ja, de meste stenger kl 20.00 her og, sikkert fordi det blir mørkt allerede i 18 tiden), tok vi turen ned for å se hvordan det såg ut i Omotesando, som lå like ved. Her fant vi den kjente leketøyskjenden, Kiddy Land (ala Toys Rus, Hamleys). Her hadde vi 5 etasjer med leker, og de spesialiserte seg på de søte japanske figurene (Rilakkuma, Sanrio, Snoopy, One Piece, Ghibi osv). Jammen klarte ungene lett å fylle opp handlekurvene sine..!

04.06

Dette var dagen Kim såg mest frem til, for idag skulle vi besøke Akihabara (elektronikk og Anime stedet). For en syk plass, på en positiv måte. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle like meg her, men jeg syns det er så spesielt at hver bydel kan være så ulik. Her gikk alle med dress, og etter skoletid var det fylt opp med folk i skoleuniformer. Her hjemme er Kim spesiell for mange, pga. han liker anime.. der nede var han en liten fisk i det store hav. Her snakker vi 40-50 åringer som kom med permer med samlekort, eller som var å kjøpte seg manga og figurer.

PicMonkey Collageakihabara

05.06:

Denne dagen hadde vi planlagt å reise til Ginza (som jeg gledet meg mest til), men vi fant ut at vi heller ville ha en inne dag. Derfor reiste vi til et stort kjøpesenter som heitte Sunshine City, og her hadde de alt. Først var vi i en liten fornøyelse park, som var basert Naruto, One Piece, Dragon Ball og noen andre kjente serier. Her hadde de alt fra karuseller og spillehaller til ting som minner mer om VilVite senteret i norge.
    Etter første park skulle Minato sove litt, da nyttet vi på å shoppe litt. Her hadde de mange butikker for barn, som Disney, Totoro, Sanrio og en gigantisk ToysRus og BabyRus. Det ble jammen en del ting å bære på denne dagen, men det er jo bare koslig.
    Når minato hadde sovet luren sin avsluttet vi med en tur på et akvarie og en tur til Namja Town (som og var en lekepark). Akvariet var storfavoritt hos store og små.

PicMonkey Collagememad PicMonkey Collagesunshinecity PicMonkey Collagetotorobleach

06.06:

GINZA! Ååh, som jeg gledet meg til Ginza.. bare synd det regnet som aldri før. Jeg har faktisk ikke opplevd så mye regn, eller så mange paraplyer.. eller så mange småsko i pissregn. Til tross for at vi gikk oss vill i noen timer, så fikk jeg kjøpt meg veske, og det ble en LV Neverfull på meg. I tillegg rakk vi innom en Zara, og fikk svidd av en hel del penger der også. Så klart vi måtte en tur innom Sanrio World, som skal være den største Sanrio Butikken i japan. Her fikk vi tak i litt av hvert av søte ting, blant annet støvler og koffert til Madelen.

PicMonkey Collageoutfit

07.06:

Dette var en dag vi ikke helt hadde satt noe plan på, så vi endte med å ta en tur til Rappongi Hills. Jeg trodde det var mer butikker, men uansett var da det like greit. De hadde en del super søte barnebutikker der da, og jeg måtte virkelig holde igjen for å ikke ta helt av. Likevel kom jeg tilbake med poser fra både Mini Rodini, Armani Junior og diverse andre flotte saker. Det ble noen super søte støver på Minato, og det var rett før jeg kjøpte med meg seng til Minato (helt til jeg fant ut at den kom ikke til å passe i kofferten), men herremin den var flott. De er veldig på de skandinaviske merkene der nede, så det er jo litt kult for meg som kommer her fra.
    Ellers fikk vi med oss noe utsikts greier, et museum (som faktisk var veldig interessant, om barnemishandling, dagens barn og diverse, men siden vi hadde med to barn måtte jeg bare springe igjennom).  Og vi fikk besøke Tv Ashi (som lager blandt annet Doraemon).

PicMonkey Collagedoraemon

PicMonkey Collagebarnedo
    Den søteste barnedoen!! («)

08.06:

Vi fant ut vi ville besøke enda en park, og bare ta det med ro (det var trossalt søndag). Vi endre med Shinjuku Gyoen, som hadde gå avstand fra vårt hotell. For et vakkert sted! Det var en sånn typisk japansk hage der, med koyfisk, tempel, små broer og vakre planter. Selv om det var overskyet koste vi oss skikkelig her. Jeg hadde en liten skrekk opplevelse da jeg skulle på do, og fant en mega edderkopp på veggen da, men ellers var alt topp.

Etter et par timer i parken gikk turen videre til en mega stor Forever21. Jeg sa at Kim og ungene bare kunne vente med inngangs døren, for jeg skulle bare gå fort igjennom. Da jeg kom tilbake hadde det gått en time, og da hadde jeg faktisk bare sprunget igjennom og ikke sett alt en gang.
    Vi tok en tur opp på hotellet, og spiste en god lunsj/middag der, litt hærlig å ikke stresse med å gå ut å spise.
    På kvelden tok vi en tur til ned til Harajuku, og fikk sett enda mer av de fasinerende folkene.

PicMonkey Collageshinjukugyoen

PicMonkey Collagepic
    Litt miksa bilde (1. Shinjuku Gyoen, 2.Sunshine City 3.Rappongi Hills)
    Nå føler jeg at jeg har delt nok i et innlegg, blir det mer her er det vel ingen som gidder å lese, haha. Neste del kommer en annen dag :)

(dette innlegget er kopiert fra den andre bloggen min, så derfor er ikke bildene i full størrelse)

Tokyo turen

Jeg tenkte jeg ville vise dere hvor vi skal bo når vi reiser på tur i år. Den 1 - 15 Juni reiser vi til Japan, Tokyo. Dette blir den turen vi har drømt om i mange år, og gledet oss til såå lenge. vi har snakket om dette siden 2009 tror jeg, og nå har vi endelig bestillt. Siden turen er så pass dyr, så er det ikke noe vi kan unne oss hvert år, for vi er ikke millionærer. Vi tenkte at viss vi noen gang skulle få gjort det, så måtte det blir før vi tok lån til huset. Så i sommer får vi først en perfekt ferie, for å så hoppe rett i oppussing når vi kommer hjem.

Vi har valgt å først bo ni netter på et hotell som ligger i bydelen Shibuya, som er et av de mest sentrale stedene i byen. Hotellet heter Century Southern Tower Hotel, og er det best rankede i denne bydelen. Alle rommene er fra 20 etasje og oppover, så her bor vi høyt. Det er innredet i Japansk stil, og ser kjempe stilig ut.

De fire siste nettene skal vi bo i bydelen Minato-Ku, på et sted som heter Odaiba. Dette er litt utenfor, men her er alle de store shopping senterene, museum, elektronikk greier og andre store ting. Den berømte Gundam statuen står her ute også. Hotellet heter Grand Pacific Le Daiba, og ser utrolig vakkert ut. Dette hotellet fikk vi på halv pris, så det var flaks. Det ser ut til at det blir holdt mange bryllup og sånt også på dette hotellet, for det er så mange fine saler og ting. Her har vi og et stort treningsrom, to svømmebasseng, mange resturanter og så klart massage på rommene.

Nå fremover så tar jeg i mot alle tips fra alle dere som har vært i Tokyo. Vi vet jo en del av det vi skal på, men er likevel ganske usikre på denne enorme byen. For Madelen er hovedplanen Disneyland (dropper Disney Sea) og alle sanrio butikkene. For Kim er det så klart Akihabara som står høyest. For meg og Minato er det vel sikkert alt, for jeg gleder meg virkelig til alt.
    Og viss noen har tatt like lange flyturer med barn, har dere noen gode tips. Jeg gruer meg virkelig til en så lang flytur med Minato altså, han kommer til å kjeede seg veldig.

Noen som har vært i Tokyo?

Tyrkia turen - bilder

Nå har jeg endelig fått innpå alle bildene fra syden turen vår, og jeg tenkte at i stede for å skrive i detaljer hva vi gjorde hver dag, så kan dere heller få se bilder. Jeg hadde ekstremt med bilder, så jeg plukket ut noen jeg kan dele her. Vi gjorde omtrent det samme hver dag, slappet av ved bassenget, spiste mat osv. En av dagene prøvde vi oss på parangliding(??), og en annen var noen av oss ut en tur for å teste utelivet i Side (som helst var dårlig). Vi hadde heldigvis en veldig behaglig temperatur, så vi klarte å være ute litt uten å dø av varme.

Hotellet vi bodde på heitte Sunving Side West Beach.

Endene er plassert over hodene til disse ekstremt kresne folkene som aldri blir fornøyd med bilder, samma hva.

Vi reiste med Ving, og da var så klart Lollo og Bernie noe vi måtte få med oss. Minato elsket det nok mest, og har stor sjangse for å bli danser tror jeg. Det ble til slutt sånn at når det var noen som gjorde noe på scenen, så snudde publikum seg heller etter den lille sjarmøren vår som hadde rytmen helt inne.

Madelen ble tøffere og tøffere for hver dag, og ene dagen prøvde vi store skliene. Hun kom så klart under vann når vi landet, men vi måtte jo prøve en gang til for å få et bilde.

Vi hadde leigd et sånn baby room, så vi fikk med alt vi trengte. Når vi kom hadde vi vogn, seng, vippestol, matstol, krakker, barneservice osv. Vi fikk også med denne søte stolen som var perfekt for Minato å sitte å spise i mens han såg litt Disney på tv.

Bading var vel det vi dreiv med stort sett hele dagene, og da er det selvsagt med bilder. På det ene bildet viser leiligheten vår. Vi hadde perfekt beliggenhet, med barnebassengene rett utenfor døren. Det første Minato gjorde når vi sto opp var å gå ut på terassen og peike mot bassenget.

Spille hallen ble en favoritt blandt små og store (Kim..*kremt*). Jeg tror nok at utenom mat, så var det her det gikk mest penger.

Jeg, Malin og Benjamin prøvde oss på sånn Parangliding også, og da fikk vi kjøpe bilder etterpå. Det er jo gøy å ha da!

En av de siste dagene skulle vi til fotografen der nede, og det var lettere sagt enn gjort. Så mye styr! Madelen ble kjempe sint, og nektet å smile på et eneste bilde. Jeg tror det hele begynte med at på det ene bildet måtte Minato ligge oppå ryggen hennes, og det likte hun ikke. Men vi fikk noen okei bilder uansett, og jeg syns så klart at barna mine er de fineste i veden uansett.

Felles bilde tok vi også, og her ser jo den ene verre ut enn den andre, hehe. Men vi kjøpte det likevel, for det er jo greit å ha et som alle er med på.

Andre som har vært i Side?

Mikkelparken

Jeg kom nett på at jeg har helt glemt å dele bildene fra en dag vi var i Mikkelparken. Dette var i Juli, men bedre sent enn aldri. Vi fant ut at vi måtte ta en liten ferie tur med Madelen før Kim reiste ut på jobb, så da tok vi enkelt og greit en liten dagstur. Vi koste oss masse, og var sammen noen flere venner av meg (som også har barn). Madelen badet og koste seg, og lekte med alt som var. Minato likte seg best i lekelandet, der han kunne leke med alle de fine fargerike ballene.

Andre som har vært i Mikkelparken?

Klar for avreise

Nå reiser vi til Tyrkia! Vi reiser i god tid, for jeg skal se litt etter en ny bikini og noen småting før vi drar til flyplassen. Flyet går ikke før 18.35, så vi må være der 16.35. Heldigvis kommer vi ikke ned før på kvelden, så vi slipper den ekstreme sjokk varmen når vi kommer ut, og det er ganske greit med tanke på Minato. Jeg har sett på værmeldingen for uka, og det er ikke meldt så alt for varmt. Det blir nok varmt nok med rundt 30-33 grader de første dagene, og så over til rundt 38 de siste, hadde det vært langt over 40 hadde det ikke vært så koslig lenger.

Ønsk oss gjerne god tur :)

Pakkeliste - Syden

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten pakkeliste til vi skal til syden på Lørdag. Det er evig masse vi skal ha med, så da er det greit å skrive det ned.

På flyet:

Min veske:
    - Pass til alle fire
    - Lommebok (med alt av kort og penger)
    - Mobil

- 2 skift med klær til Minato
    - ipad (Madelen sin)
    - Noen leker til begge
    - To tepper (et til hver)
    - Tynn lue til Minato?

Stelleveske:
    - Stelleunderlag
    - 10 Bleier
    - 1 pk våtservietter
    - 1 pk facewipes
    - Bleieposer
    - 1 pk nan
    - 2 flasker (en til saft og en til melk)
    - 1 middagsglass (får mat på flyet, men for sikkerhetsskyld)
    - Marie kjeks
    - 2 Skjeer
    - 1 pk Kleenex
    - 3 smekker/kluter
    - 3 ekstra smokker + smokklenke

Vogn skal vi også ha med inn på flyet. Vi har fått en sånn Jojo Babyzen vogn, så den tar vi bare med som en enkel veske i hånden. Utrolig greit.

I koffertene:

- Xylocain
    - Øyevann
    - Nesespray
    - Paracet (med banan smak)

Mat:

- Magesyke tabletter
    - Ibux
    - Diverse migrene greier

Kim skal få klare å lage sin egen pakkeliste denne gangen, faktisk helt uten hjelp (som om det kommer til å skje!!..)

Skrik ut viss det er noe som mangler da :)

Snart Tyrkia

Nå er det snart bare tre dager til vi tar med oss koffertene og drar til Tyrkia for en liten uke. Jeg har styrt litt på med pakking idag, og det er jammen ikke lite man må ha med seg når man reiser med to små. Her har jeg kjøpt inn alt fra mat, bleier, solkremer osv. Vi har med oss to store kofferter til oss fire, og de er stappet til randen allerede.

Jeg begynner å glede meg litt nå, og jeg tror det skal bli godt med en uke med bare avslapping. Denne gangen skal vi på et hotell som heter Sunwing Side East Beach (eller noe lignende), og vi reiser med Ving. Sist var vi på Blue Village Pacha Bay, og reiste med Star Tour.Jeg liker å variere litt på hvor jeg bor, og det er jo da vi får oppleve mest mulig. Jeg var i grunn fast bestemt på å ikke reise til Alanya flere ganger også, pga. det var så mye styr der. Side har jeg i hvertfall hørt at er en litt mer familie plass, så da satser vi på det.

Her er litt bilder fra forrige gang vi var der. Da var Madelen nesten 3 år gammel, og nå nærmer hun seg 5 år (helt utrolig til tiden går).

Noen som har vært i Side før?

London turen

God kveld/natt! I går kom vi hjem fra London, og jeg tenkte jeg skulle ta meg tid til å dele litt med dere. Jeg tenkte jeg at jeg kanskje fikk tid til å blogge litt på turen, men det gikk i et fra morgen til kveld. Det var alt for liten tid vi hadde der, og vi skulle gjerne hatt minst to dager til. Vi gikk i butikker fra vi sto opp, til ca. 8-9 om kvelden (og vi ble langt i fra ferdig med alt vi skulle innom). Vi hadde jo og tenkt å kanskje ta oss tid til London Eye og litt annen avslapping, men det var ikke sjangs til å få presset det inn noen steder.

På mandagen kom vi jo ganske sent ned, og var ikke på hotellet før klokken nærmet seg 12. Først slet vi litt med å finne ut av hvor vi skulle, og så tok jo en evighet å stå i kø bare for å kjøpe Oystercard. Da vi endelig kom frem ble vi ganske skuffet over hotell rommene. Det var ikke sånn de såg ut på bildene, så det syns vi var ganske dårlig. Men vi hadde jo ikke valgt noe luksus hotell, og hotell standaren i London er jo ganske lav. Vi hadde tenkt å klage mer om morningen, men det ble helt glemt (vi var jo ikke på rommet uansett).

Tirsdagen prøvde vi å starte tidlig, men vi kom oss ikke ut dørene før klokken var 11. Vi fikk med oss ca. 1/3 av oxford + litt annet fra noen side gater. Vi var faktisk ute omtrent til alt stengte, og brukte mange timer på å se på alt for dyre ting på Selfridges. Jeg er jo så klart i himmelen når jeg kommer inn på et sted med så mange designer ting på en plass, men jeg hadde nok trengt en litt større lommebok. På kvelden hadde vi tenkt oss på Kino, men de gikk visst ikke så sent (hvertfall ikke der vi var). Da brukte vi bare tiden på å gå litt rundt og gjøre oss litt mer kjent til neste dag.

Onsdag kom vi oss tidligere ut dørene, og gikk først til Camden Marked. Vi brukte alt for mange timer der opp, med tanke på at det ikke var så veldig bra. De hadde en del billige sko der da, og jeg fikk kjøpt meg enda et par i Lita samlingen min. Jeg syns det gikk mest i fake klær eller goth butikker, men da vet vi til neste gang at vi ikke trenger å dra opp der. Vi rakk også et par andre butikker, men langt i fra like mye som jeg hadde planlagt. Vi skulle på Abercrombie, og nett når vi kom frem stengte de dørene. Men vi brukte rundt to timer på Hollister, og jeg fikk med meg en del plagg derfra. På kvelden gikk vi for å spise en bedre middag på Angus steakhouse, og der må jeg si jeg er veldig imponert over maten. Det var ikke nett billig, men det var jo denne ene kvelden vi skulle spise litt skikkelig mat. Når vi kom til hotellet måtte vi pakke koffertene våre, og gjøre alt klart for avreise neste dag.

Torsdagen skjekket vi ut tidlig, sånn at vi hadde noen timer til shopping. Det første vi gjorde var å ta en taxi til Abercrombie, siden vi ikke rakk det dagen før. Jeg kjøpte meg verdens beste joggebukse og en kjole. Jeg ville ha genser også, men den jeg plukket med meg til prøverommet var en annen modell enn den jeg hadde sett for meg (og jeg orket ikke stå i de lange køene lenger). Etterpå tok jeg og Kim taxi ut til en cafe som Kim hadde sett frem til (otaku sted). De hadde faktisk overraskende god mat der, så da ble lunsjen der. Etterpå ble det en tur til Harrods (for vi hadde gavekort der). Det er noe av det beste jeg har vært på i hele mitt liv, og vi brukte to hele timer der. Det var helt perfekt, for de hadde en gigantisk avdeling med bare elektronikk, så da hadde Kim noe å gjøre mens jeg gikk rundt. Jeg fikk selv med meg en nydelig Michael Kors veske hjem, og noen klær til Madelen og Minato derfra. Etter dette hadde vi utrolig dårlig tid, så planene mine om å komme ut fra Victoria Secret og Topshop med masse fint gikk i vasken. Jeg hadde ikke tid til å stå i kø for hverken prøving eller kjøping.

Vi tok fly hjem til Norge på kvelden, og landet rundt 00 om kvelden. Jeg og Kim sov hos Cato og Karianne, siden vi skulle hente barna om morningen. Jeg klarte så klart å forsove meg, så vi kom alt for sent hjem. Men alt gikk fint til slutt, og vi hadde to overlykkelige unger når vi åpnet koffertene og fant frem det vi hadde kjøpt til dem.

Jeg tok alt for lite bilder, men her er noen an dem.

Fredrik sin fantastiske mat, haha.

Spise med pinner va absolutt ikke noe lett.

Jeg skal absolutt tilbake til London, men da skal jeg ha bedre tid.

Andre som har vært i London?

Sommerplaner 2013

Denne sommeren er det ikke så veldig mye som står på planen, men da skal jo Kim være på jobb 6 uker av den også da. Vi planlegger hele tiden at vi skal få gjort noe i hagen, men det ser ikke ut til at det blir så mye av det i år heller. Når vi først kan gjøre noe, så utnytter vi heller tiden på å reise litt eller bare slappe av på stranden med barna.

London - 1.7-4.7

Da skal jeg og Kim på tur uten barn, og jeg gleder meg veldig til det. Vi skal også ha med oss Malin og Fredrik, så har vi litt selskap. Det er ikke det at det ikke er gøy å reise med de små, men det er godt med litt fri også. Jeg gleder meg nok aller mest til shopping jeg da, og har allerede planlagt alt ned til hver minste detalje.

Tyrkia - 25.8 - 1.9(?)

Da er det tid for en liten familie tur til Tyrkia. Vi skal bo på samme hotell som sist vi var der, Blue Village Pacha Bay. Det skal bli utrolig deilig med en uke med bare soling og avslapping (INGEN shopping.. etter gode erfaringer fra sist. Det finnes jo bare fake, fake og.. fake). Denne turen reiser vi sammen med Kim sin familie, og det er greit å være flere når man er i syden syns jeg.

Mikkelparken

Det blir nok hvertfall to turer til Mikkelparken i sommer. Det er en ganske grei plass å reise, med tanke på at det ikke er noe langt, og det er en fin dagstur. For Madelen og Minato er det perfekt, og det trenger ikke være noe større for dem enda. Første turen blir nok nå i slutten av Juni regner jeg med.

Resten av ferien blir vi nok hjemme. Kanskje vi tar et par småturer, men ikke noe store greier. Sommeren går så for uansett, så dette er nok mer enn nok. Etter sommeren begynner jeg å jobbe igjen, så da er det tilbake for fullt for alle.

Hva skal dere i sommer?

London tips

Nå har jeg og Kim bestillt oss tur til London, bare oss to. Vi reiser den første Juli, og blir tre netter, frem til 4. Juli. Jeg gleder meg utrolig masse, for dette blir faktisk første turen vi har sammen, bare oss to liksom. Vi har vært på firmaturer et par ganger, men nå kan vi bare gjøre nett som vi vil. Det blir nok likevel lite tid til å slappe av, i hvertfall viss jeg kjenner meg selv rett. London er et av de stedene jeg alltid har hatt lyst å reise til, og jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har reist før (det er jo billig).

Vi skal hvertfall bo på et hotell som heter St. Giles Hotel (ikke noe luksus, men det er jo ikke hotellet vi er der for), og det ligger rett med Oxford Street. For meg var de viktigste kriteriene at det skulle ligge sentralt til shopping, for det er lite gøy å drive å ta metroen hver gang jeg har for mange poser i hendene.

Siden jeg ikke har vært der før, så setter jeg stor pris på tips til hva vi kan gjøre. Jeg vet jo vi skal shoppe, gå rundt, spise god mat og kose oss, men hvor er dette best? Jeg har en ca. liste med alle butikkene jeg skal innom, men viss dere har noen spesielle jeg bare MÅ innom, så skrik ut. Jeg trenger også gode resturant tips, både på dagtid og kveldstid. Og hva kan man gjøre om kveldene, helst noe litt romantisk, og som ikke er en musikal, hehe.

Og er det noen som vet hvordan det der med at man får tilbake en viss prosent av det man handler for? Skal jeg bare si jeg er fra Norge, så går det av seg selv?

Så da kan dere skrive ned alle deres gode mat tips, ting å gjøre på, butikker og andre generelle ting man bør vite før man reiser. Hvordan funker dette med metroen for eksempel?

Turen til Lisboa

Jeg lovde jo i grunn at jeg skulle skrive litt om turen vår med det samme vi kom hjem, men så ble vi jo så klart syke hele gjengen. Nå er det snart en uke siden vi kom hjem, og mye har skjedd på denne uken. På tirsdag snudde Minato seg fra rygg til mage for første gang (til begge sider). Han er også begynt å strekke armene til oss når han vil opp, og han sitter selv i kortere stunder. Tenk at en person kan lære så mye på en uke.

Men ting har ikke bare vært bra, for på tirsdag ble vi også syke, og denne gangen var det alle sammen som fikk det. Feber, vondt i halsen, hodet, kvalme og hele pakken. Nå begynner vi å bli friske, og det er i grunn bare jeg igjen som ikke er frisk. Jeg har rett og slett ikke orket å blogge noe, så da ble det bare sånn. Nå når jeg begynner å komme meg, så er jeg snart tilbake for fullt her også. Jeg har heller ikke fått trent denne uken, så jeg føler meg ikke så veldig på topp nett nå, men satser på å starte med en rolig økt i morgen.

Og så tenkte jeg å fortelle dere litt om turen vi hadde til Lisboa i forrige uke. Vi reiste fra Flesland til Amsterdam, og så videre til Lisboa utpå torsdagskvelden. Jeg elsker virkelig flyplassen i Amsterdam, det er jo nesten som et shoppingsenter, man får jo ikke tid til å gå innom alt på de par timene man har der. Jeg fikk kjøpt med et par ting til Madelen og Minato før vi reiste hvertfall. Vi kom ned til Lisboa i halv 12 tiden på kvelden, og hadde en guide som ikke kunne noe særlig engelsk på vei til hotellet. Da vi kom frem la vi oss omtrent med det samme, for det var tidlig opp neste morning. Hotellet vi sov på het Tivoli Hotel Jardin, som på en måte hørte til Tivoli Lisbon (som vi spiste lunsj på, hadde møter osv).

Fredagen skulle startes tidlig, og Kim sto opp så tidlig som 7 fordi han skulle rekke å trene (jeg og i grunn, men jeg klarte ikke komme meg opp). Når han var ferdig med treningen, så spiste vi god hotell frokost (de hadde kjempe god eggerøre på hotellet). Hele gjengen fra BSA skulle ha møte i et par timer, så da ble jeg med noen andre på shopping i et par timer. Vi reiste til det største shoppingsenteret Colombo (med over 400 butikker), men det var alt for liten tid til at jeg klarte å finne noe særlig. Det ble litt ting til Madelen og Minato, men fant ikke noe til meg selv. Etter shopping var det tid for felles lunsj, og så videre på en fire timers sightsing. Da reiste vi opp til et slott, og fikk sett en del av byen. Det var kjempe koslige gater, og så mye fint å se på. Utrolig deilig å gjøre noe uten å tenke på om jeg får shoppet nok, hehe. På kvelden var det felles middag på en sjømat resturant, noe jeg ikke er fan av (så jeg spiste ikke noe annet enn litt brød den kvelden).

Lørdagen hadde vi litt bedre tid, så da sov jeg litt ekstra lenge, og så gikk jeg å shoppet litt for meg selv nede i sentrum. Kim var på møte da også, så jeg fikk tid for meg selv. Jeg liker best å gå for meg selv når jeg skal shoppe, da stresser jeg mindre. Jeg fant litt til meg selv også, og så klart bodde vi midt i hovedgaten med alle designer butikkene, så det ble et par Miu Miu ballerinaer hjem (jeg ville jo ha så mye mer, men jeg måtte holde meg, hehe). Jeg fant meg også et par andre ting på Zara, Hm og Bershka, men det ble ikke noe veske på meg (fant ikke den jeg ville ha). Jeg har aldri blitt tilbudt så mye hasj og kokain på så få meter før da, hehe. Det var liksom først om jeg ville kjøpe solbriller (veldig ekte Ray Ban, Armani osv), og når jeg ikke ville det så var det; "Kjøp to par solbriller, og få med litt kokain på kjøpet". Svaret var så klart nei da, hehe.
    Litt utpå dagen ble Kim også med å gå rundt, da fant vi et par ting til han og slappet av resten.
    På kvelden igjen var det tid for ny middag med hele gjengen (vi var 50 stk), og denne gangen fikk vi verdens beste mat. Det var noe 5 retters greier, men indrefilet som hovedrett. Det er virkelig det beste jeg noen gang har smakt, og jeg likte alle rettene utrolig godt. Etter middagen ble det en tur ut på oss også (de andre gikk ut hver dag, men siden jeg blir så dårlig så ventet vi, hehe). Vi hadde en kjempe koslig kveld sammen med mange andre koslig folk (selv om Kim tar litt av når han drikker, hehe).

Søndag var det reiste dag, og vi reiste fra hotellet klokken 12. Vi hadde en del tid på flyplassene så da ble det taxfree shopping i alle taxfreene på veien, og vi brukte sikkert alt for mye penger. Men nå bør vi hvertfall ha mer enn nok røyk på en stund, og en del sminke måtte jo jeg ha meg (kjøpte også endelig en ny flowebomb parfyme, har savnet den). Madelen fikk seg en del godterier og en jordbær Mathilde parfyme, som hun ble kjempe glad for.

Når vi ankom flesland var det booket rom til oss på Scandic, siden vi ikke kom oss helt hjem på kvelden. Vi reiste rett hjem til våre søte små når vi sto opp, og det var jammen godt å se dem igjen. De hadde vært kjempe snille begge to, og det var godt å høre.

Søtingene våre vi møtte på vei hjem :)

Dette ble et veldig langt innlegg, men var en del å ta igjen etter en friuke, hehe.

Klar for avreise

Da var endelig den dagen jeg har gledet meg til lenge kommet, og vi setter snuten mot Lisboa. Vi reiser til flyplassen nå øyeblikk, og setter oss på flyet klokken fem i ettermiddag. Det blir litt hardt å være borte fra Madelen og Minato, for det er noe jeg ikke er vant til. Jeg tror nok det går veldig fint, for de er i gode hender, og da går jo alt så fint.

Jeg har ikke med pc på turen, men har med ipad. Jeg har skrevet noen ferdige innlegg, så viss vi har nett så skal jeg prøve å oppdatere litt. Kanskje det blir litt mobilblogg også, selv om jeg er lite glad i de små bildene.

Noen som har vært i Lisboa?

Kristiansand - dyreparken

Nå har vi hatt en koslig helg i Kristiansand, med fullt program fra vi kom ned på fredag til vi skulle hjem på søndagen. Vi overnattet på Rica Hotel Dyreparken, men vi fant fort ut at det var ikke noe bra hotell når man ikke reiste med bil. De solgte ikke en gang shampo på hotellet, så vi måtte gå en halvtime for å komme til nærmeste butikk. Og mat utvalget kan jeg ikke nett skryte av, det var alt for dyrt. Første kvelden spiste vi buffet (og det var ikke noe godt å spise), og vi betalte 800 kr og da var Madelen gratis. Men hotellet låg fint til i forhold til dyreparken, og det var jo der vi tilbrakte meste parten av tiden.
    Vi var to dager inn i dyreparken, så vi fikk med oss det meste.

Tenkte jeg heller kunne vise bilder, enn å skrive en lang tekst.

Nå ble det veldig mange bilder, men det er bedre enn veldig lang tekst, hehe.

Andre som har vært på noe ferie i år?

Sommerplaner

Tenkte jeg ville skrive litt om våres planer for sommeren, selv om det ikke blir den mest spennende på reise fronten. Jeg er trossalt høygravid i sommer, så det blir ikke noe utenlandstur på oss i år. Kim skal også ta et kurs fra 21. Mai og nesten ut Juni, så da er han borte en hele måned. Kanskje vi tar en tur opp til han i Kristiansund en helg, men det får vi ta litt etter hvert. Vi skal hvertfall en liten tur til Kristiansand fra 29. Juni - 1. Juli. Jeg har jo lovd Madelen kaptein sabeltann, og det må jeg holde. Jeg hadde egentlig bestilt i fire netter, sånn at vi kunne ta to dager i parken, men pga. kurset så går ikke det. Så da tar vi fly ned på fredagen, dyreparken på lørdag og fly hjem på søndag. Da sover vi på Rica Dyreparken Hotel, som ligger rett attmed dyreparken, og det er et supert barnehotell.Jeg har også lovd Madelen en liten tur til Mikkelparken, som er en liten fornøyelse park en times tid unna her vi bor. Hun har aldri vært der før, så det kan nok bli spennende. Skal ikke så mye til for å glede henne, og jeg tror de har fått masse nytt siden sist jeg var der.

Utenom dette så blir vi hjemme, og slapper av. Vi har en hage som vi gjerne vil få klar i sommer, og jeg satser på at pappaen min snart kommer å begynner på den. Da går det nok litt tid til såing av gress, planting osv. Og så må vi blir ferdig med rommet til babyen, og kjøpe inn resten av babytingene. Så da blir det nok en del byturer i sommer, og det er jo en liten ferie fra hverdagen bare det.